Ev
stil
Yves Saint Laurent’ten “Le Smoking”: Siyahlı özgürleşme
Sadece on yıl önce, Paris’te kadınların pantolon giymesini yasaklayan bir yasa bozuldu. Smokin’in özgürleştirici niteliklerinden bahsetmek için yeterli sebep.
Peter Kempe
Moda tasarımcısı Anthony Vaccarello ve ilham perisi Betty Catroux, elektrik santralindeki Berlin Saint Laurent gösterisinden sonra. Saint Laurent
2023’te Orta Avrupa’da yaşarken inanması zor şeyler var. Böylesine ilginç bir hikaye, Yves Saint Laurent’in 1967’de bir moda devrimi başlattığı bir giysinin yaratılmasıyla el ele gider: kadın smokini.
Ve şimdi geliyor: Sadece on yıl önce, yani 31 Ocak 2013’te, 200 yılı aşkın bir süredir yürürlükte olan bir yönetmelik bozuldu. Paris’te kadınların pantolon giymesini yasakladı. Fransa Kadın Hakları Bakanlığı, ancak bir milletvekilinin talebi üzerine, bu asırlık yönetmeliğin anayasaya aykırılığı nedeniyle artık geçerli olmadığını resmen ilan etti. Bu nedenle “herhangi bir yasal etkisi yoktur”.
Berlin’deki Saint Laurent: Şehir uzun zamandır bu kadar moda bir çılgınlığa sahip olmamıştı
Berlin’e seyahat eden konuklar arasında neredeyse göze çarpmayan, Saint Laurent klanından bir efsaneydi: Betty Catroux. İmza görünümü: tamamen siyah giyinmiş, platin sarısına boyanmış uzun saçlar, geniş omuzlu smokin ceket, düz pantolon ve sivri patikler. 1945’te doğan Catroux, 1960’ların ortalarında Coco Chanel’de ev modeli olarak çalışan özgürleşmiş bir kadındı. Bir gün Paris’teki efsanevi Jimmy’z gece kulübünde burjuva geleneklerini umursamadığı için genç Yves Saint Laurent’in dikkatini çekti. Yves, tam da bu tür sıra dışı kadınları giydirmek ve yeni icat ettiği hazır giyim serisi “Rive Gauche” ile onlara hizmet etmek istedi.
İkisi arkadaş oldu ve Betty, Loulou de la Falaise ile birlikte Saint Laurent’in en etkili ilham perisi oldu. Bu nedenle, şu anki Saint Laurent kreatif direktörü Anthony Vaccarello için de ilham kaynağı. Ne de olsa kreasyonlarıyla Saint Laurent Evi’nin kodlarını inşa etmek de bu tasarımcının endişesi.
Berlin’de gösteri sonrası parti: Betty Catroux, Anthony Vaccarello’nun kulağına bir şeyler söyler. Bunda bu kadar komik olan ne var?Saint Laurent
Betty, Saint Larent’in yaşamı boyunca bile tamamen siyah giyinmişti. 1940’lardan kalma bit pazarından erkek smokini getirdi ve iki arkadaş birlikte onları kadınlar için dikti. Saint Laurent haute couture koleksiyonunda smokine de değindiğinde, moda basınında tamamen yeni bir androjen estetik hakkında tartışmalara yol açtı. Efsanevi fotoğraf serisindeki tasarımları hain bir şekilde sahneleyen Berlin doğumlu fotoğrafçı Helmut NeHaberlern, tamamen karışmamış değildi. Üçlü, daha önce erkeklere ayrılmış bir giysiyi son derece erotik bir sembole dönüştürdü ve onu cinsiyet özgürlüğünün sembolü haline getirdi. NeHaberlern, Yahudi kökenleri nedeniyle Avustralya’ya göç etmeden önce, savaş öncesi Berlin’den kadınların kuyruk veya smokin giydiği ilk özgürleştirici harekete zaten aşinaydı.
Uzman şimdi Giorgio Armani’den vintage moda ürünleri satın alıyor
stil
Yves Saint Laurent’ten “Le Smoking”: Siyahlı özgürleşme
Sadece on yıl önce, Paris’te kadınların pantolon giymesini yasaklayan bir yasa bozuldu. Smokin’in özgürleştirici niteliklerinden bahsetmek için yeterli sebep.
Peter Kempe

Moda tasarımcısı Anthony Vaccarello ve ilham perisi Betty Catroux, elektrik santralindeki Berlin Saint Laurent gösterisinden sonra. Saint Laurent
2023’te Orta Avrupa’da yaşarken inanması zor şeyler var. Böylesine ilginç bir hikaye, Yves Saint Laurent’in 1967’de bir moda devrimi başlattığı bir giysinin yaratılmasıyla el ele gider: kadın smokini.
Ve şimdi geliyor: Sadece on yıl önce, yani 31 Ocak 2013’te, 200 yılı aşkın bir süredir yürürlükte olan bir yönetmelik bozuldu. Paris’te kadınların pantolon giymesini yasakladı. Fransa Kadın Hakları Bakanlığı, ancak bir milletvekilinin talebi üzerine, bu asırlık yönetmeliğin anayasaya aykırılığı nedeniyle artık geçerli olmadığını resmen ilan etti. Bu nedenle “herhangi bir yasal etkisi yoktur”.

Berlin’deki Saint Laurent: Şehir uzun zamandır bu kadar moda bir çılgınlığa sahip olmamıştı
Berlin’e seyahat eden konuklar arasında neredeyse göze çarpmayan, Saint Laurent klanından bir efsaneydi: Betty Catroux. İmza görünümü: tamamen siyah giyinmiş, platin sarısına boyanmış uzun saçlar, geniş omuzlu smokin ceket, düz pantolon ve sivri patikler. 1945’te doğan Catroux, 1960’ların ortalarında Coco Chanel’de ev modeli olarak çalışan özgürleşmiş bir kadındı. Bir gün Paris’teki efsanevi Jimmy’z gece kulübünde burjuva geleneklerini umursamadığı için genç Yves Saint Laurent’in dikkatini çekti. Yves, tam da bu tür sıra dışı kadınları giydirmek ve yeni icat ettiği hazır giyim serisi “Rive Gauche” ile onlara hizmet etmek istedi.
İkisi arkadaş oldu ve Betty, Loulou de la Falaise ile birlikte Saint Laurent’in en etkili ilham perisi oldu. Bu nedenle, şu anki Saint Laurent kreatif direktörü Anthony Vaccarello için de ilham kaynağı. Ne de olsa kreasyonlarıyla Saint Laurent Evi’nin kodlarını inşa etmek de bu tasarımcının endişesi.

Berlin’de gösteri sonrası parti: Betty Catroux, Anthony Vaccarello’nun kulağına bir şeyler söyler. Bunda bu kadar komik olan ne var?Saint Laurent
Betty, Saint Larent’in yaşamı boyunca bile tamamen siyah giyinmişti. 1940’lardan kalma bit pazarından erkek smokini getirdi ve iki arkadaş birlikte onları kadınlar için dikti. Saint Laurent haute couture koleksiyonunda smokine de değindiğinde, moda basınında tamamen yeni bir androjen estetik hakkında tartışmalara yol açtı. Efsanevi fotoğraf serisindeki tasarımları hain bir şekilde sahneleyen Berlin doğumlu fotoğrafçı Helmut NeHaberlern, tamamen karışmamış değildi. Üçlü, daha önce erkeklere ayrılmış bir giysiyi son derece erotik bir sembole dönüştürdü ve onu cinsiyet özgürlüğünün sembolü haline getirdi. NeHaberlern, Yahudi kökenleri nedeniyle Avustralya’ya göç etmeden önce, savaş öncesi Berlin’den kadınların kuyruk veya smokin giydiği ilk özgürleştirici harekete zaten aşinaydı.

Uzman şimdi Giorgio Armani’den vintage moda ürünleri satın alıyor