Chanel’i zengin eden ayakkabıcı

Kurnazlik

Global Mod
Global Mod
Alışılmadık ayakkabılarla ilgilenen herkes – ki bu birçok moda tutkununun doğasında vardır – Manolo Blahnik, Christian Louboutin veya Roger Vivier’i mutlaka duymuştur. İtalyan Salvatore Ferragamo (1960’ta öldü), “rüyaların ayakkabıcısı” olarak yaşadığı dönemde bir efsane haline geldi. Hepsi markaları kurulduğundan bu yana profesyonel anlamda çok büyümüşler ve dünya çapında butikleri olan global markalar haline gelmişler.

Başlangıçta sadece şımarık ünlüler ve haute couture müşterileri için üretiliyordu, ancak küreselleşme sayesinde yüzbinlerce kadının ayakkabı dolaplarına girmeyi başardılar. Mükemmel dengeye sahip ayakkabı heykelleri için küçük bir servet ödemeye istekli kadınlar.

Bu elit ayakkabının ustası, çok daha az tanınan ama bugün milyonlarca kadının ayakkabılarını beğendiği Raymond Massaro’dur. Adının pek bilinmemesi, 2019 yılında mutlu 90 yaşında hayatını kaybeden bu tutkulu zanaatkar ve mucidin ömür boyu ikinci sırada yer alması nedeniyledir. Çok ünlü bir seri, unutmayın – çünkü Chanel’in arkası açık iskarpinini kim bilmez ki? Başlangıçta siyah kapaklı, topuksuz, bej bir pompa olan bu ayakkabı, 1957 yılında yaratıldığından beri markanın çift C’li “kod öğelerinden” biri olmuştur. Modayı değiştiren bir eser ve tabii ki çok satan bir eser.


“Hayatım Ayaklarınızın Altında”: 8 Ekim’e kadar Angladon Müzesi büyük bir Massaro gösterisi düzenliyor.Alexandra de Laminne


İlan | Daha fazlasını okumak için kaydırın


Coco Chanel bunu, Rue Cambon’daki moda evlerinden sadece bir taş atımı uzaklıkta, 1894’te büyükbabası tarafından kurulan Rue de la Paix’de özel yapım bir ayakkabı atölyesi işleten Raymond Massaro ile birlikte tasarladı. Ve böylece ortaya çıktı: 1954’teki geri dönüşlerinin ardından Chanel, zarif kadınlar için çok yönlü bir ayakkabı yaratmaya kararlıydı. Orta topuk yüksekliği ve siyah dantele doğru uzanan çorabın rengi nedeniyle bacağı optik olarak uzatan terzileri ve küçük siyah elbiseleri için mükemmel. Raymond Massaro bu vizyonu gerçeğe dönüştürdü: kedi parmaklarını kahveye batırmış gibi görünen bir ayakkabı.

Uğur parmağını kahveye batırmak gibi


Her zaman güler yüzlü bir aşçıya benzeyen ayak modacısı, 1971’deki ölümüne kadar Matmazel C’ye sadece evin tüm ayakkabılarını yapmakla kalmadı. 1983’ten itibaren Karl Lagerfeld Chanel’e beklenmedik bir modernlik (ve kârlılık) kazandırdığında şampiyonluğa koştu. Bu nedenle Massaro her zaman kişiye özel ayakkabılara ve seri üretime yönelik prototiplere sadık kaldı. O zamanlar olduğu gibi şimdi de Chanel’in hazır ayakkabıları şirketin Venedik yakınlarındaki kendi ayakkabı fabrikalarında üretiliyor.

Chanel’in couture ayakkabıları ise Massaro’da, müşterinin takım elbisesine veya elbisesine uyacak şekilde sipariş vermesi durumunda ayak ölçülerine tam olarak uyan kalıplarda özel olarak üretiliyor. Fabrikanın dergisindeki tüm ahşap ayak modelleri, üzerlerinde Marlene Dietrich, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Caroline von Monaco, Lady Gaga, Beyoncé isimlerinin yazılı olduğu tavandan sarkıyor. Her zaman yeniden kullanılmaya veya gelecek koleksiyonlara ilham kaynağı olmaya hazır.

Massaro'nun Chanel için tasarladığı iki renkli arkası açık ayakkabı bir aksesuar ikonu haline geldi.


Massaro’nun Chanel için tasarladığı iki renkli arkası açık ayakkabı bir aksesuar ikonu haline geldi.KANEL


80’li, 90’lı ve 2000’li yıllarda Karl Lagerfeld ve Mösyö Massaro, bugün kült olan ve Ekim ayı başına kadar Fransa’nın güneyindeki Avignon’daki küçük ve güzel bir müzede sergilenen sergide görülebilecek modeller yaratmak için cana yakın bir şekilde birlikte çalıştılar. Cam mücevherlerle işlenmiş şık gece ayakkabılarından Claudia Schiffer’in bir zamanlar sergilediği cinayet silahına benzeyen pembe Barbie stilettosuna kadar her şey temsil ediliyor. Ayakkabı modasının tarihi tek bir yerde toplanmış.

Pinokyo’nun burnu kadar sivri ve uzun ayakkabılar


Karl Lagerfeld’in fikirleri vardı ve Raymond Massaro daha sonra çok daha zor olan uygulamayı gerçekleştirdi. Ancak Lagerfeld’in spesifikasyonları ve Massaro’nun programda gösterilen çalışma sayfalarındaki yanıtlarının da gösterdiği gibi, iki adam muhteşem bir mizah anlayışını paylaşıyordu. KL ayakkabının “Pinokyo’nun burnu gibi” sivri ve uzun olması gerektiğini yazdığında Massaro böyle bir şeyin nasıl görünmesi gerektiğini hemen anladı – Pinokyo’nun burnunun ne kadar uzun olduğunu kimse bilmese bile. Devrim niteliğindeki ayakkabı tasarımlarının defalarca gerçekleşmesini sağlayan şey, ikisinin arasındaki içgüdüsel anlayıştı.

Bu arada: Raymond’un babası Lazare Massaro, sosyete güzeli Mona von Bismarck gibi süper modacı Cristobal Balenciaga’nın müşterileri için de çalışıyordu. Raymond, 14 yaşındayken, İkinci Dünya Savaşı’nın ortasında aile şirketine katıldı ve 70 yıldan fazla bir süre şirketin sahibi olarak kaldı. Massaro, “Küba topuklu ayakkabılarının” (yani batı çizmelerindeki gibi eğimli topukların) esnemesine değer veren Karl Lagerfeld için defalarca kişisel ayakkabılar yarattı. Chanel’e olan bağlılığının yanı sıra, Madame Grès (Brigitte Bardot tarafından giyilen elastik topuklu balerinler), Azzedine Alaia, Christian Lacroix ve John Galliano için modeller üzerinde çalıştı. Bugün Massaro, Raymond’un 2002 yılında aile şirketini devrettiği Chanel’in paraaffections tedarikçi grubu “19M”nin (merkezi Paris’in 19. bölgesindedir) bir parçasıdır.

Özetleyelim: Ayak bölgesinde işler zorlaştığında Parisli yıldız tasarımcılar, her zaman neşeli olan ayakkabı sanatçısına başvurdu. Ve Raymond Massaro bunun öneminin gayet iyi farkındaydı: çünkü elbiseyi giyen kadındır. Ama bu kadının giydiği ayakkabı! Onun etrafından dolaşamadın.

Son olarak bir ipucu: Massaro’nun olağanüstü ayakkabıları Vestiaire Collective gibi vintage platformlarda her zaman uygun fiyatlarla bulunabilir. Doğru boyutta şansla. Av buna değer.


Raymond Massaro: Hayatım ayaklarınızın altında. 8 Ekim 2023’e kadar Musée Angladon, 5 rue Laboreur, 84000 Avignon, Fransa’nın güneyinde. Salı-Paz 13:00 – 18:00. Sonbaharda Provence yine de gezmeye değer! www.angladon.com
 
Üst